현대 기술을 뛰어넘는 무형의 예술, 필름 카메라로 담다
(Film camera captures intangible art that transcends modern technology)

이은덕(58, 대전 유성구) 사진가는 예술적 표현의 새로운 차원을 탐험하는데 필름카메라의 미학을 활용하여 현대 기술이 감지할 수 없는 무형의 가치를 추구한다.

2003년 단체전 8인의 사진수업(갤러리 포토클래스, 대전), 2006년 개인전 ‘마네킹이 본 세상’(갤러리 포토클래스, 대전)을 끝으로 긴 공백을 가졌던 그는 2014년 단체전 ‘포토플랫폼 109 5인전’(쌍리 갤러리, 대전)을 시작으로 다시 사진가로 돌아오게 된다. 이듬해(2015) 개인전 쇼윈도우(갤러리 오호, 대전)을 시작으로 마치 은둔자가 비기를 얻어 돌아온 듯 해마다 그의 인생의 통사(痛史)를 관통하는 것 같은 진화의 모습을 보였다.

2018년 ‘Jazz in The City’에서 그의 작품은 재즈의 자유분방함과 선율을 보이며 몽환의 세계로 이끌었다. 그 이듬해 ‘도시묘’(都市墓)에서 그만의 내면에 대한 태도와 철학의 정점을 보여주며 사진작가 이은덕 세계를 견고히 만들었다.

2022년 ‘아임카메라’(교동갤러리, 옥천) 전시에서는 극단적인 아날로그 카메라의 형태를 강조하며 도구로 쓰는 카메라를 미적 오브젝트로 치환해 현대 기술이 담아낼 수 없는 무형의 가치를 창조하게 된다.

“나는 사진기이다. 그리하여 사진을 잉태하였다. 진정한 사진은 사진기로부터 탄생된다.”라는 이은덕 사진가의 말처럼 ‘필름 카메라로 찍었다’는 그 자체로 미적 가치를 창출하며 필름카메라를 미학의 범주에 포함시켰다.

스마트폰 같은 현대의 카메라 기술은 빠르고 쉬운 변형으로 자기 복제의 늪에 빠진다. 감성을 담았다 주장 하지만 허수롭고 거짓이다. 디지털 이미지는 어떤 화학물도 첨가되지 않았으며 빛도 담지 않았기 때문이다.

‘아임카메라’를 통해 디지털 이미지가 절대 따라 할 수 없는 촬영, 현상, 인화, 작가가 사진을 찍는 과정 등을 미학적 가치로 표현하며 그의 예술적 태도와 철학을 명확하게 드러낸 그는 2023년 ‘도시의 선율’(바람의언덕, 논산)에서 과거 그가 찍었던 필름을 다시 현상한 작품을 보여주며 마침표를 찍는다.

이렇듯 필름카메라가 가진 개성을 통해 가짜와 진짜를 구분하는 감성을 지키며 자신만의 예술적 표현을 이어가는 그는 정식으로 사진을 배우지 않았다.

이은덕 사진가는 어렸을 적 아버지로부터 받은 필름 카메라로 인해 사진가의 여정을 시작하게 됐다. 처음 카메라에 대해 그는 막연히 보이는 것을 그대로 종이에 옮기는 신기한 마법으로만 생각했다며 “실재를 종이에 담는 게 신기해 필름이 아까운지도 모르고 마구 찍어대다 아버지에게 혼난 후 카메라에 대한 관심을 지웠다. 그렇게 청소년기를 보내다 집안의 권유로 상대에 입학 해 무역을 전공했지만, 적성에 맞지 않아 방황했다”는 그는 제대한 후 우연히 발견하게 된 필름 카메라를 다시 들기 시작했다고 말했다.

취미로 사진을 찍던 그는 대학 졸업 후 청주에서 재즈 카페를 운영하며 독특한 경험을 쌓는다. 그 당시의 일상과 도전, 성장에 대한 재즈카페의 경영은 훗날 그의 작품세계에 녹아 들어 레토릭적인 작품을 잉태하게 만들었다. 사진가로서의 아이덴티티를 확립하는데 일조하게 된 첫 사건으로 기록된다.

그는 재즈 카페의 성공을 발판으로 영상 프로덕션 회사를 설립한다. 그러나 경험이 전무한 상태에서 경영은 실패로 이끌었고 좌절하던 중, 우연히 보게 된 ‘예쁜 책’인 브로슈어를 발견하게 된다. 그때부터 디자이너로서의 두 번째 업(業)이 펼쳐지는데, 디자인을 배우지 않았던 그에게 계란으로 바위를 깨뜨리는 무모한 도전으로 돌아오는 건 번번한 실패였다. 하지만 자생하는 들풀처럼 초기 어려움을 극복하고 끈질긴 노력과 창의적인 아이디어로 단숨에 대전에서 가장 큰 디자인 회사로 키워나가는 기적을 만들어 냈다.

성공의 이면엔 고단한 삶이 함께한다. 일에 지친 삶에 잠시 회의를 느낀 그는 휴식 차 필리핀 보라카이로 가족 여행을 떠나게 된다. 2001년 9.11테러가 있던 날, 그가 탄 배가 전복되어 침몰하며 인생 전반을 잃게 되는 사건을 겪게 된다.

그때의 충격과 트라우마로 건강을 잃고 우울증에 시달리다 다시 일어서려 노력했지만 결국 적응하지 못하고 한국을 떠나 중국에서의 은둔자의 삶을 살게 되고, 오랜 시간이 지난 10년 뒤 다시 한국으로 돌아와 카메라를 들고 사진가로 활발한 활동을 시작하게 되었다.

“나를 세상 밖으로 이끈 건 사진이었다. 카메라는 세상과의 소통에 대한 두려움과 공포를 극복하게 한 하나의 창이었으며, 또 나를 지키는 안전장치기도 했다. 그렇게 카메라를 통해 나는 세상 밖으로 한 발씩 내디딜 수 있었다.”며 현재 그의 사진가 삶은 잃어버린 시간만큼 치열하며 열정적이라 말했다.

이렇듯 힘든 여정을 극복한 끈질긴 삶에 대한 의지는 고스란히 그의 작품에 투영되어 관객들에게 새로운 눈으로 세상을 보게 하는 렌즈의 역할을 하며 그의 내면을 치유하는 중이다.

어두운 긴 터널에서 나와 삶의 전환점을 찾고 활발한 활동을 하고 있는 그는 “아날로그 카메라를 통해 촬영하는 것은 기술적인 측면과 함께 정성과 시간을 들여 찍어내는 특별한 경험이다. 카메라의 셔터를 누르는 감각, 필름으로 기록되는 순간들은 디지털 사진에서는 느낄 수 없는 아날로그만의 감성을 전한다”며 잃어버린 시간의 아픔과 고통을 외면하기보다는 오히려 카메라를 통해 아픔을 승화한 내면의 빛을 투영했다.

현재 이은덕 사진가의 눈은 세상을 향한 강렬한 시선으로 가득 차 있다. 또 그의 작품은 우리에게 빛과 희망을 선사하고 있으며 그의 삶의 전환점을 통해, 또 다른 정체성의 투영인 카메라를 통해 ‘삶은 계속되니 아름답다’는 메시지를 담아내고 있다.

우울증이라는 지독히 단단한 알껍데기를 깨고 새로 태어난 이은덕 사진가, 앞으로 그가 카메라에 담을 세상의 가치는 현대 기술을 뛰어넘는 무형의 예술이라 불리기를 희망한다.

[약력]

△1965년 공주출생

△경력

2022 국제포터페스티벌 참가, 예술의 전당, 서울

2007 홍콩매거진 옐로우비틀 포토그래퍼/ HongKong YellowBeetle Magazine Photographer

△개인전

2023 도시의 선율, 바람의언덕, 논산

2022 아임카메라, 교동갤러리, 옥천

2021 식탐무진도, 갤러리 더빔, 대전

2021 소제설화, 재생공간 293, 대전

2020 이방인, 갤러리 더빔, 대전

2019 도시묘, 갤러리 서 개관기념 초대전, 대전

2018 Jazz in The City, 대전예술가의 집, 대전

2016 Impression of Color, 노은 아트리브로, 대전

2015 쇼윈도우 Show Window , 갤러리 오호, 대전

2006 마네킹이 본 세상, 갤러리 포토클래스, 대전

△그룹전

2020 변두리 잡화점, 올브갤러리, 서울

2019 하문객잔 5인전, 갤러리 더빔, 대전

2019 다각적시선 8인전, 그 어떤 갤러리, 청주

2019 원도심 그 기억과 오늘 4인전, 근현대사전시관, 대전

2018 이모이양 4인전, 대전예술가의 집, 대전

2015 홍콩의 소리 4인전, 갤러리 오호, 대전

2015 포토플랫폼109 4인전, 대전시청갤러리, 대전

2015 포토플랫폼109 5인전, 모리스 갤러리, 대전

2014 포토플랫폼109 5인전, 쌍리 갤러리, 대전

2003 8인의 사진수업, 갤러리 포토클래스, 대전

Solo Exhibitions

2023 Tunes of the City Gallery BaRamUi EonDeok, Nonsan

2022 I am Camera, Gyodong Gallery, OkCheon

2021 SikTamMuJinDo, Gallery thebeam , Daejeon

2021 SoJe Traditional story, Recycling Space293 , Daejeon

2020 Stranger, Gallery thebeam , Daejeon

2019 DoSiMyo, Gallery Seo Opening Anniversary Invitation Exhibit, Daejeon

2018 Jazz in The City, Daejeon Artist House, Daejeon

2016 Impression of Color, Noeun ArtLibro, Daejeon

2015 Show Window, Gallery Oho, Daejeon

2006 The world that Mannequin saw, Gallery Photoclass, Daejeon

Group Exhibitions

ByeonDooRi JopHwaJeom, Orb Gallery, Seoul, Korea 2020

HaMoonGaekJan, Gallery TheBeam, Daejeon, Korea 2019

Multilateral Attention , Geu Eoddeon Gallery, Cheongju, Korea 2019

Old city that memory and today four-person exhibition, Modern History exhibition hall, Daejeon, Korea 2019

YiMoYIYang four-person exhibition, Daejeon Artist House, Daejeon, Korea 2018

Sound of HongKong four-person exhibition, Gallery Oho, Daejeon, Korea 2015

PhotoPlatform109 four-person exhibition, Daejeon Cityhall Gallery, Daejeon, Korea 2015

PhotoPlatform109 five-person exhibition, Morris Gallery, Daejeon, Korea 2015

PhotoPlatform109 five-person exhibition, SsangLi Gallery, Daejeon, Korea 2014

Photoclass for 8people, Gallery Photoclass, Daejeon, Korea 2003
 

Lee Eun-duk (58, Yuseong-gu, Daejeon) uses the aesthetics of film cameras to explore new dimensions of artistic expression, seeking intangible values that modern technology cannot detect.

After a long hiatus that ended with the group exhibition Photography Class of 8 (Gallery Photo Class, Daejeon) in 2003 and the solo exhibition The World Seen by Mannequins (Gallery Photo Class, Daejeon) in 2006, he returned to photography in 2014 with the group exhibition Photoplatform 109 5 (Ssangri Gallery, Daejeon). Starting with the solo exhibition Window (Gallery Oho, Daejeon) the following year (2015), he showed an evolution that seemed to penetrate the whole history of his life year by year, as if a hermit had returned with his secret weapon.

At 'Jazz in The City' in 2018, his works showed the freedom and melody of jazz, leading to a world of dreams. The following year, 'City Tombs' (都市墓) showed the culmination of his inner attitude and philosophy of life, solidifying the world of Lee Eun-duk as a photographer.

In 2022, the exhibition "I Am Camera" (Gyodong Gallery, Okcheon) will emphasize the extreme form of analog cameras, transforming the camera from a tool into an aesthetic object, creating intangible values that modern technology cannot capture. "I am a camera. I conceived photography. True photography is born from a camera." As photographer Mr. Lee said, "Taken with a film camera" creates an aesthetic value in itself and includes film cameras in the category of aesthetics.

Modern camera technology, such as smartphones, falls into the trap of self-replication with quick and easy variations. It claims to capture emotion, but it's hollow and false. Digital images do not contain any chemicals and do not contain light.

Through 'I-camera', he clearly expressed his artistic attitude and philosophy by expressing the aesthetic value of shooting, developing, printing, and the artist's process of taking pictures, which digital images can never imitate, and concluded by showing the re-developed film he had taken in the past in 'Melody of the City' (Wind Hill, Nonsan) in 2023.

Mr. Lee, who continues to express herself artistically through the individuality of the film camera while maintaining a sense of distinction between fake and real, did not formally study photography.

Mr. Lee began his journey as a photographer when he received a film camera from his father as a child. He said that at first, he thought of the camera as a mysterious magic that transferred what he could vaguely see to paper. "I was curious to capture the real thing on paper, so I took a lot of pictures without realizing that the film was wasted, and after being scolded by my father, I lost interest in the camera." After spending his adolescence, he entered Chungnam University at the recommendation of his family and majored in trade, but he wandered away because it did not suit his aptitude, and after being discharged from the army, he began to pick up a film camera that he found by chance.

After graduating from college, he gained a unique experience running a jazz cafe in Cheongju. The daily routine, challenges, and growth of the café would later be incorporated into his work, giving birth to his rhetorical works. It was the first event that helped establish his identity as a photographer.

However, with no experience, the business was a failure, and in his frustration, he stumbled upon a brochure, a "pretty book," that led to his second career as a designer. From then on, his second career as a designer unfolds, and he returns to the reckless endeavor of breaking rocks with eggs, which he hadn't learned to design. However, Mr. Lee overcame the initial difficulties like wild grass, and with his persistent efforts and creative ideas, he created a miracle that quickly grew into one of the largest design firms in Daejeon.

Behind every success comes a hard life. After a period of disillusionment with his work, he took a family vacation to Boracay, Philippines. On September 11, 2001, the boat he was traveling on capsized and sank, and he lost his entire life.

The shock and trauma caused him to lose his health and suffer from depression, and although he tried to get back on his feet, he was unable to adapt and left Korea to live as a recluse in China. It was not until a decade later that he returned to Korea, picked up his camera, and began an active career as a photographer.

"It was photography that brought me out of my shell. It was a window that allowed me to overcome my fears and fears of interacting with the world, and it was also a safety device that protected me. Through it, I was able to take a step out into the world," he says, adding that his current life as a photographer is as intense and passionate as the time he lost.

His tenacious will to live after such a difficult journey is reflected in his work, which serves as a lens for viewers to see the world in a new light, while healing his inner self. 

"Shooting with an analog camera is a special experience that takes time and care, along with the technical aspects, to capture. The sensation of pressing the shutter of the camera and the moments recorded on film convey the emotion of analog that cannot be felt in digital photography." Rather than turning away from the pain and suffering of lost time, he turned to the camera and projected an inner light that sublimated the pain through the camera.

Mr. Lee's eyes are filled with an intense gaze toward the world, and his work gives us light and hope, and through the turning point of his life, he captures the message that 'life is beautiful because it continues' through the projection of his other identity, the camera.

Mr. Lee, who was reborn after breaking through the hard shell of depression, hopes that the values of the world he will capture on camera will be called intangible art that transcends modern technology.

 

저작권자 © 불교공뉴스 무단전재 및 재배포 금지